Bewegen: nooit te laat om mee te beginnen en de vruchten van te plukken volgens nieuw onderzoek

Bewegen: nooit te laat om mee te beginnen en de vruchten van te plukken volgens nieuw onderzoek

Uit een Brits cohortonderzoek net gepubliceerd in The BMJ is gebleken dat door regelmatig te bewegen je het risico op overlijden kan verlagen en je je levensverwachting kan verhogen. Dit ongeacht je leeftijd, gezondheid en je sportverleden.

Nu zul je denken: maar dat was toch al bekend? Ja, klopt. Maar nu is ook duidelijk geworden dat regelmatig sporten/bewegen positief effect bij elke leeftijd en ook geldt voor mensen die ziek zijn of nooit tot weinig voorheen aan lichaamsbeweging hebben gedaan. Het is dus nooit te laat om mee te beginnen!

Dit effect staat los van de doodsoorzaak, inclusief kanker en cardiovasculaire sterfte zo bleek na het bestuderen van de gegevens van ruim 14.000 mannen en vrouwen tussen de 40 en 79 jaar. Ze werden gevolgd van 1993/1997 tot 2016.

Door elke week minimaal 150 minuten aan matig intensieve inspanning te doen verlaagde men de totale sterftekans met 24%, terwijl dit voor de cardiovasculaire sterfte daalde met 29% en kanker met 11%. Dit stond los van mogelijke kanker/hart- en vaataandoeningen bij de deelnemers voor de deelname.

Wat de onderzoekers ook concludeerden was dat de sterfte lager was bij mensen die gedurende de loop van het onderzoek meer aan beweging gingen doen dan bij mensen die inactief waren gebleven. Bij al actieve mensen die nog actiever werden daalde de sterfte met maar liefst 42%.

De auteurs stellen dat de 46% van de sterfte die wordt veroorzaakt door fysieke inactiviteit zou kunnen worden vermeden door elke week minimaal 150 minuten matig intensief te bewegen.

 

Bron: British Medical Journal (BMJ)

 

Auteur: J Niekel-Sjoerds, MA MSc

Fact check: dr.-spec. C. Fontaine

 

 

 

Comments are closed.