“Eet goed, beweeg meer, ont-stress en heb meer lief”

“Eet goed, beweeg meer, ont-stress en heb meer lief”

Hieronder volgen enkele LifeMe tips om veerkrachtig en gezond qua lijf en leden 2020 in te gaan. 

Eet goed

Tijdens de feestdagen komen we allemaal in de verleiding om te veel te eten en te drinken. En die extra kilo’s voel je nu letterlijk en figuurlijk je in de weg zitten. Diëten werkt vaak averechts. Probeer deze leefstijlregels eens te integreren in je leven en kijk wat ze voor je kunnen betekenen:

  • Na 8 uur ’s avonds niet meer snacken, eten of alcohol drinken tot het ontbijt. 
  • Matig je vleesconsumptie als dat nodig is en eet elke dag minimaal 250 gram verse groenten.
  • Drink ongeveer 2 liter (kraan)water per dag. Doe er bijvoorbeeld citroen of limoen in, of verse munt. 

Tip: ook als je trek krijgt, kan het drinken van water helpen om je “honger” te stillen. 

Beweeg meer

Probeer elke dag 30-45 minuten te wandelen of anders actief te zijn, het liefst in de natuur. Ben je niet individualistisch ingesteld en doe je liever alles met iemand anders of in een groep. Maak dan afspraken met anderen hierover, of word lid van een club. 

Tip: Ook op je werk kan je de lunchpauze gebruiken om een half uurtje naar buiten te gaan. Hierdoor “reboot” je jezelf en kun je weer fris en met een opgeruimd hoofd aan de gang. 

Vader, Zoon, Lopen, Kind, Jongen, Familie

Ont-stress 

Dit is een oefening die je helpt om je te concentreren en je te verbinden met de wereld om je heen. Doe hem dagelijks, vooral als je merkt dat je onrustig bent en vastzit in je gedachten en gevoelens. 

Het Anker uitwerpen 

Zet je voeten op de grond. Sluit je ogen.

Duw je voeten stevig op de vloer. Voel de grond onder je die je steunt. 

Merk op dat je beenspieren zich spannen als je je voeten neerdrukt. 

Merk op hoe je hele lichaam reageert op het gevoel van zwaartekracht dat door je hoofd, ruggengraat en benen naar je voeten stroomt. Doe dit tot je je rustiger voelt worden. 

Open je ogen, kijk om je heen: wat zie je om je heen, wat hoor je? 

Merk op waar je bent en wat je doet. 

Ga verder met te doen wat je wil doen. 

Koffie, Cappuccino, Anker, Café, Drinken, Schip, Ahoy

Heb meer lief

Van “moeten” naar “mogen”

Vaak zijn we onze eigen ergste criticus en moeten we van onszelf heel veel. Je moet twee of drie keer per dag je tanden poetsen, je moet boodschappen doen, je moet gezond eten, je moet sporten… Schrijf voor jezelf eens op in een klein schriftje wat je van jezelf allemaal moet. Wedden dat je schrikt omdat je je daar eigenlijk normaal helemaal niet zo bewust van bent? 

Je kunt onmogelijk elke dag aan al je, vaak zelfopgelegde, “moetens” voldoen. Wees daarom wat liever voor jezelf en verander dat harde “moeten” in “mogen”. 

Ik moet boodschappen doen  => Ik mag boodschappen doen. 

Ik moet sporten. => Ik mag sporten. 

Ga eens na of dat ene woordje je meer speelruimte en lucht biedt. 

Tip: Ga ook eens na wat anderen van jou allemaal “moeten” en hoe reëel dat is voor hen. Als je daar het “moeten” in “mogen” wijzigt, wat verandert er dan voor allemaal, inclusief voor jou?  

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.