Eet goed, beweeg meer, ont-stress en heb meer lief

Eet goed, beweeg meer, ont-stress en heb meer lief

Hieronder volgen enkele LifeMe-tips:

Eet goed

We worden omgeven door fastfood en calorierijke snacks. En de gezonde(re) opties zijn vaak lastiger te krijgen en naar verhouding duur. De verleiding is daarom groot om trek te stillen met iets ongezonds. Probeer eens zelf deze ijsjes of koud dessert te maken:

Benodigdheden dessert/ijs voor vier personen:

  • 4 rijpe bananen zonder schil in de vriezer bewaren
  • Wat cacoa nibs, stukjes verse fruit of wat je ook maar lekker vindt
  • (extra voor dessert: kokosmelk, amandelmelk etc naar wens. Als je cacaopoeder toevoegt krijg je chocolade dessert.)

IJs (10 minuten laten ontdooien, 2 minuten maken):

Bereiding: Haal de bananen uit de vriezer en laat even wat meer op temperatuur komen. Doe de bananen in de blender en maak er een gladde massa van. Roer er de cacao nibs, fruit of wat je er lekker doorheen vindt, door. Dien op in mooie schaaltjes en geniet!

IJs dessertvla (10 minuten ontdooien, 4 minuten maken):

Haal de bananen uit de vriezer en laat even wat meer op temperatuur komen. Blend de bananen met de (250ml) melk. Voeg eventueel cacaopoeder toe. Doe de vla in mooie bakjes met wat vers fruit erop. Eet gelijk op.

Gezonde wafel uit de oven (gluten- en lactosevrij)
 
Sna(c)k jij soms ook naar een wafel maar ben je bijvoorbeeld allergisch voor gluten en/of melk? Of krijg je visite die allergisch is? Verwen hen en jezelf dan eens met deze (goedkope) zelfgemaakte wafeltjes uit de oven.
Gebruik best een siliconen vorm, dit plakt niet aan en je hoeft dus niet eerst met olie of boter in te smeren. Per vorm kun je drie wafels bakken. Er zaten er twee in een pakje. 
 
Benodigdheden voor drie wafels
  • 1 rijpe banaan
  • 4 eieren
  • 1 eetlepel kokosmeel
  • speculaaskruiden, koekkruiden, kaneel of vanille-extract naar smaak
  • topping naar smaak: denk aan wat vers fruit zoals aardbeien, bosbesjes, cacao nibs, kokosschaafsel of een bolletje bananenijs (zie hierboven)
Verwarm de oven voor op 180°C.
Bereiding: 1 minuut
Alles in de blender, even blenden en dit in de vorm gieten. Omdat het dun beslag is, is het handig om de vorm even eerst in een grote ovenschaal te zetten zodat je de wafels handig en zonder morsen in de oven kunt zetten. 
En dan ongeveer 30 minuutjes in de oven. 
 
Warm en koud zijn ze erg lekker. Je moet wel van banaan en een (lichte) kokossmaak houden natuurlijk. 
Ook leuk en praktisch voor mee in de lunchbox (voor je kinderen).
Heb je een wafelijzer? Dan kun je dat natuurlijk ook gebruiken.
 
 

Beweeg bewust en meer

Ga ook op vakantie bewust iets actiefs doen. Ga mee op een bergwandeling bijvoorbeeld en kijk bewust om je heen: wat zie je, ruik je, voel je, hoor je en denk je? Of ga een strandwandeling maken en luister naar de zee, de golven en voel de wind in je haar. Stap eens niet in de hop on hop off bus maar ga per fiets of step de stad verkennen (als er niet te veel verkeer is natuurlijk).

“No excuses, only choices.”

Ont-stress

Plan elke dag een klein “Me-momentje” in: doe dan iets waar je echt van geniet! Dit kan iets heel kleins zijn, zoals even alleen met je lievelingsthee met je gezicht in de zon in de tuin zitten, genietend van de rust om je heen. De kleinste dingen zijn juist vaak het fijnst.

Heb je omgeving lief

Stuur je beste vriend(in) of iemand anders van wie je veel houdt, een berichtje waarin je laat weten hoe belangrijk ze voor je zijn. Wat krijg je terug als reactie? Wat doet dat met je?

Kijk wat deze kleine veranderingen voor je betekenen. Ga vooral door met wat voor je werkt.