LifeMe Podcast

LifeMe Podcast Welkom bij de LifeMe podcast! We praten elke aflevering met interessante experten in hun vakgebied over een specifiek thema binnen de Levensstijl Geneeskunde. We onderzoeken welke rol levensstijl speelt om jouw gezondheid te verbeteren, je te beschermen tegen mogelijke chronische ziekten, of om jouw ziekteproces gunstig te beïnvloeden.  Ontdek samen met ons welke levensstijlaanpassingen wetenschappelijk onderbouwd zijn,

en hoe je die kan toepassen in jouw leven. 

LifeMe staat voor Lifestyle as Medicine. Levensstijlgeneeskunde omvat het gebruik van evidence-based levensstijl benaderingen, zoals een dieet met onbewerkte, vooral plantaardige voeding, regelmatige lichamelijke activiteit, voldoende slaap, stressmanagement, vermijden van risicovol middelengebruik en positieve sociale relaties.

Steeds meer studies geven aan dat deze gezondheidsaanpak diepgaande effecten heeft op onze lichaamssystemen. Zo zullen onze gast-experten ons wegwijs maken in de wereld van oa. hormonale balans, het belang van onze darmflora, ons circadiaans systeem (onze ingebouwde klok) en de nieuwe inzichten van de epigenetica. Levensstijlaanpassingen zijn bewezen effectief om chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, bepaalde kankers, inflammatoire- en auto-immuunziekten en andere gezondheidsproblemen te voorkomen en soms zelfs ‘om te keren’.

Om de aankomende vloedgolf van chronische ziekten aan te pakken, zullen we onze behandelfocus moeten verleggen van onze klassieke “ziekte-zorg” en symptoombestrijding, naar “gezondheids-zorg”, waar gezondheid centraal staat en waar we op zoek gaan naar de onderliggende oorzaken van bepaalde ziektebeelden. Natuurlijk kunnen deze behandelstrategieën hand in hand gaan met de ‘klassieke’ geneeskunde. We zijn ervan overtuigd dat we allemaal op weg zijn naar een gezonder, en langer leven.

PODCAST 1: Wie zijn we en wat is Levensstijl als Medicijn.
In deze aflevering krijg je te horen:
Wat Lifestyle as Medicine net is en welke pijlers de levensstijlgeneeskunde net aanpakt.
We halen aan dat grote studies duidelijk aangeven dat een gezonde levensstijl en sociaal welbevinden
veel meer bijdragen aan een lang en gezond leven dan onze genen dit kunnen voorspellen.
We dromen ook weg naar de ‘Blue Zones’. Dit zijn gebieden op aarde waar ze nergens anders langer leven, én met minder chronische ziekten.
Een lange tijd gezonde gewoonten aanhouden lijkt hier de sleutel te zijn op een lang en gezond leven.
Gewoonten zijn niet altijd makkelijk aan te passen en al zeker niet makkelijk vol te houden in onze maatschappij,
waar verleidingen naar ‘guilty pleasures’ overal op loer liggen.
Van je eigen leefomgeving een ‘Blue Zone’ maken is alvast stap in de goede richting.… en nog veel meer!

Meer informatie
Boek Je levensstijl als medicijn – Reginald Deschepper (Lannoo, 2019)
EPIC STUDY: Healthy living is the best revenge doi: 10.1001/archinternmed.2009.237
Studie bij meer dan 23 duizend volwassenen overheen bijna 8jaar,  waaruit blijkt dat het aanhouden van 4 simpele levensstijlfactoren: nooit roken, geen overgewicht hebben, 3 en half uur per week fysiek actief zijn en een hogere inname van groenten, fruit en volkoren granen, een hele impact kan hebben op je gezondheid. Goede effecten waren al duidelijk wanneer men aan 1, 2 of 3 factoren voldeed.
Maar de mensen die zich hielden aan die 4 levensstijl factoren, hadden 78% minder kans op het ontwikkelen van een chronische ziekte
in vergelijking  met mensen die geen van deze 4 levensstijlfactoren volgden over die 8 jaar.
Interessante referentie Motiverende gespreksvoering of Motivational Interviewing: Boves, T., & Kolle, F. (2009).
Motiverende gespreksvoering en gedragsverandering: omgaan met ambivalentie. 
Lifestyle Medicine: The Health Promoting Power of Daily Habits and Practices DOI: 10.1177/1559827618785554.
Dit artikel geeft een overzicht van de helende kracht van levensstijl, met op het einde en ‘Call to Action’ aan de klassieke geneeskunde
om deze modaliteiten te onderwijzen en mee te geven aan de patiënt.
Neem een kijkje bij de gebieden waar ze nergens anders langer leven, met minder chronische ziekten: www.BlueZones.com
Ted talk Gewoontes veranderen, beetje bij beetje: https://www.youtube.com/watch?v=AdKUJxjn-R8&ab_channel=TEDxTalks
Podcast 2_Misverstanden
Ons LifeMe team nam deze keer enkele misverstanden over levensstijl onder de loep. Natuurlijk valt er over elk onderwerp veel meer te zeggen.
Daarom gaan we vanaf volgende aflevering elke keer een expert in zijn of haar vakgebied interviewen!

Meer informatie

Een korte nachtrust ook een invloed heeft op ons immuunsysteem.
Gelukkig werden deze effecten weer ongedaan gemaakt na een daaropvolgende goede nachtrust van 7-9uur. (DOI: 10.1097/00006842-199411000-00004)

Ben je een vroege vogel of een avondmens? Kom het hier te weten: https://thepowerofwhenquiz.com/,
en krijg tips naar hoe je je dag kan indelen in overeenstemming met je eigen ritme.

Meditatie heeft een goede impact op ons lichaam, brein en welzijn. Volg een interessant gesprek met neuroloog
Steven Laureys over meditatie hier: https://youtu.be/JZAhoE6vQrk ; of lees zijn boek ‘Het no-nonsense meditatieboek’: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/het-no-nonsense-meditatieboek#

Is suikertaks een goed idee: https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/new-study-provides-robust-evidence-that-sugar-tax-effective-health-measure/
Hebben levensstijl geneeskundige interventies een effect: In populatiestudies ziet men dat een gezonde levensstijl
het risico op chronische ziekten drastisch kan verminderen (doi: 10.1001/archinternmed.2009.237).

Een overzicht van de meeste levensstijl interventies kan je in dit kort artikel terugvinden: https://doi.org/10.1177/0890117117705949 .
Of voeding helend kan werken onderzoeken we komend we komende afleveringen zonder twijfel.

Voorlopig willen we alvast meegeven dat het mikken op 30 verschillende soorten plantaardige producten per week eten
(peul, fruit, groenten, noten, zaden), een enorme impact kan hebben op je darmbacteriën en je algemene gezondheid (doi: https://doi.org/10.1136/bmj.k2179).

Tips en tricks om gezond vergaderen ‘in’ brengen in jou werkomgeving: https://www.gezondleven.be/projecten/gezond-vergaderen

Schadelijke stoffen checken: YUKA app: https://play.google.com/store/apps/details?id=io.yuka.android&hl=nl&gl=US

 

Comments are closed.