Waarom we dikker worden als we ouder worden… en wat je er aan kunt doen

Waarom we dikker worden als we ouder worden… en wat je er aan kunt doen

Je eet en sport zoals altijd en toch word je steeds dikker nu je ouder wordt? In Nature Medicine is een nieuw Zweeds/Frans onderzoek gepubliceerd dat hier wellicht het (deel)antwoord op heeft gevonden: bij 54 vrouwelijke en mannelijke deelnemers die 13 jaar werden gevolgd bleek dat dit mogelijk komt door een verminderde lipidenomzet in je vetcellen. De vermindering in werking was onafhankelijk van mogelijke fluctuaties in gewicht door de jaren heen. Deelnemers die gedurende de 13 jaar van het onderzoek niet minder gingen eten werden gemiddeld 20% zwaarder bleek uit het onderzoek.

Vet bevat lipiden die je lichaam opslaat in vetcellen. Als je lichaam behoefte heeft aan brandstof, dan zet het de lipide om in glucose, ofwel energie. Als het lipidevermogen om je vet te verwijderen en te bewaren vermindert, kom je sneller aan.

Ook hebben de onderzoekers gekeken naar de lipidenomzetting bij 41 vrouwen die een bariatrische (overgewicht) ingreep ondergingen. Alleen die vrouwen met een lage lipidenomzet lukte het hun lipidenomzet te vergroten en het gewichtsverlies te handhaven 4-7 jaar na de operatie.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat meer gaan sporten een manier is om de lipidturnover te vergroten.

Advies LifeMe: Merk je dat je dikker wordt nu je ouder wordt en je wilt een gezond WHtR (je taille-omtrek in cm gedeeld door je lengte in cm als maat voor wel/geen gezonde vetverdeling) behouden?

  1. Volg een gezond dieet, zoals het mediterrane dieet.
  2. Eet minder of minder grote porties dan dat je eerst deed. Vraag hiervoor advies bij bijvoorbeeld een diëtiste. 
  3. Ga (meer) sporten. Heb je lichamelijke klachten, vraag dan advies bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

Vind je het moeilijk om de eerste stap naar het sporten te zetten? Zoek een sportmaatje in je omgeving en ga samen!

Bron: Science Daily